Wielkopolska stawia na wodór

„Wodór jest bardzo obiecujący, dlatego, że jest bez wątpienia zielonym źródłem energii, a ogniwa wodorowe są stosunkowo prostymi urządzeniami. To technologia jutra, rozwijana już dziś przez wiodące gospodarki na świecie. Dlatego przyglądamy się uważnie temu procesowi, gdyż będzie to bardzo ważny sektor produkcji i przechowywania energii” – mówił podczas inauguracyjnego posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego Wielkopolskiej Platformy Wodorowej Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak.

Podczas spotkania 6 grudnia 2019 roku w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, Marszałek Marek Woźniak oraz Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego Jacek Bogusławski wręczyli akty powołania członkom Wielkopolskiej Platformy Wodorowej. Jest to wielopłaszczyznowa platforma współpracy międzyśrodowiskowej, która sprzyjać ma efektywnemu połączeniu i wykorzystaniu potencjału zrzeszonych w jego ramach podmiotów na rzecz nisko i zeroemisyjnej gospodarki. Platforma działa poprzez Zgromadzenie Ogólne oraz cztery Panele: Biznesu, Nauki, Liderów Samorządowych i Obywatelski.

W miniony piątek Sala Sesyjna urzędu zgromadziła też liczne grono młodych ludzi – uczestników konkursów: „Energia mojej przyszłości – Wielkopolska 2050” oraz „HydroGen – Wodorowe Pokolenie – Wielkopolska 2050”.

Do Konkursu dla szkół ponadpodstawowych Województwa Wielkopolskiego pod nazwą „Energia mojej przyszłości – Wielkopolska 2050” zgłoszono 25 prac.

Laureatami zostali:

I miejsce – Zespół Szkół Przyrodniczych w Poznaniu (Przemysław Orszewski, Miłosz Nowak, Piotr Schmidt, nauczyciel: Robert Szulc),

II miejsce – II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Reymonta w Ostrowie Wielkopolskim (Sandra Chmielina, Milena Bąkowska, nauczyciel: Krystyna Kalinowska),

III miejsce – II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Gnieźnie (Jan Kozłowski, Jan Czeski, Roksana Krysztofiak, nauczyciel: Honorata Grochowska).

Wśród wyróżnionych znaleźli się:

Zespół Szkół Przyrodniczych w Poznaniu Technikum Środowiska (Mateusz Bejm, Krzysztof Geltz, Julia Wrzesińska, nauczyciel: Tadeusz Gendaszyk),

Zespół Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu (Paulina Kaczmarek, Julia Kliszewska, Łukasz Połka, nauczyciel: Elżbieta Kondrat),

Zespół Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu (Julia Łuczak, Klaudia Bartkowiak),

Zespół Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu (Natalia Marek, Aleksandra Radom),

Zespół Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu (Patrycja Kozubowska, Adrian Kawczyński, Patrycja Hajdacz),

Zespół Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu (Zofia Smentek, Żaneta Zdunek, Weronika Szała),

Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Jarocinie (Małgorzata Skiba, Bartosz Śmigielski, Kacper Słaboszewski, nauczyciel: Maciej Andrzejak),

Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Franciszka Ratajczaka w Kościanie (Szymon Woźniak, Przemysław Woźniak, Grzegorz Pawłowski),

Zespół Szkół Ponadpodstawowych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Przygodzicach (Klaudia Szołdra, Mateusz Mokras, Damian Niełacny, nauczyciel: Jerzy Seleta),

IV Liceum Ogólnokształcące im. Fryderyka Chopina w Ostrowie Wielkopolskim (Klaudia Brdys, Sylwia Poprawa, Marcelina Benedykcińska, nauczyciel: Patrycja Nowicka),

Zespół Szkół Ekonomicznych w Ostrowie Wielkopolskim (Andżelika Duczmal, Bartosz Szpak, Kacper Wiczyński),

Zespół Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim (Kamilla Niewiadomska, Wiktoria Bogacz, nauczyciel: Wioleta Pękacz),

Zespół Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim(Tobiasz Musiał, Bogumił Nowacki, nauczyciel: Andrzej Majer),

Technikum nr 1 w Zespole Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim (Sebastian Juszczak, Hubert Radojewski, Oskar Matyla, nauczyciel: Anna Opłocka),

Technikum nr 1 w Zespole Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim (Agata Czeczuro, Tomasz Naborczyk, Radosław Kempa, nauczyciel: Anna Opłocka),

Zespół Szkół Budowlano-Energetycznych w Ostrowie Wielkopolskim (Miłosz Adamczak, Dominik Majtas, Adrian Świtała, nauczyciel: Joanna Wawrzyniak),

Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie (Patrycja Jakóbowska, Wiktoria Ogórek, Kinga Siwek, nauczyciel: Joanna Gadomska),

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marszewie (Dawid Antczak, Maciej Bielawny, Grzegorz Kubiak, nauczyciel: Radosław Biernacki),

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marszewie (Daniel Szymański, Piotr Kunert, Michał Wołowicz, nauczyciel: Radosław Biernacki),

Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Krobi (Kacper Śniegocki, Stanisław Burkiewicz),

Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Krobi (Julia Śmierzchała, Julia Nowak ),

III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu (Anna Manikowska, Zuzanna Łabeńska, Katarzyna Szafirowicz, nauczyciel: Beata Górecka-Pęder).

Laureaci oraz wyróżnieni otrzymali w nagrodę zestawy edukacyjne: „Zestaw edukacyjny energia odnawialna Horizon” oraz „Samochód wodorowy H-RACER 2.0”.

Natomiast laureatami Konkursu dla kół naukowych uczelni wyższych Województwa Wielkopolskiego pod nazwą „HydroGen – Wodorowe Pokolenie – Wielkopolska 2050” zostali:

I miejsce  – Koło Naukowe Spacja TV z Politechniki Poznańskiej (Szymon Znaniecki, Olga Ormańczyk, opiekun: inż. Maciej Jaśkiewicz) – nagroda w wysokości 5 000 zł,

II miejsce  – Koło Naukowe Silników Spalinowych Wydział Inżynierii Transportu z Politechniki Poznańskiej (Marita Pigłowska, Przemysław Szymański, opiekunowie: dr inż. Beata Kurc, dr inż. Łukasz Rymaniak) – nagroda w wysokości 3 000 zł,

III miejsce – Koło Naukowe GHOST z Politechniki Poznańskiej (Dariusz Max Adamski, Maciej A. Czyzewski, opiekun: inż. Mateusz Lango) – nagroda w wysokości 2 000 zł.

Posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego Wielkopolskiej Platformy Wodorowej zakończyły wykłady na temat światowego łańcucha dostaw gospodarki wodorowej, które wygłosili: dr Justyna Kulczyk-Małecka z Uniwersytetu Manchester Metropolitan, dr Grzegorz Tchorek z Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr inż. Jakub Jasiczak i prof. UEP dr hab. Piotr Trąpczyński ze Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Wykłady:

Globalny rynek wodoru – kluczowi gracze, segmenty rynku i trendy

Transformacja wodorowa – jak analizować rynek i zmienić swój model biznesowy oraz jak rozwijać produkty i wprowadzić je na rynek

W pogoni za marzeniami o zerowej emisji dwutlenku węgla – case study

Galeria: